درمان زخم بستر، زخم پای دیابتی درمنزل : 09122127505

درمان انواع زخم ، زیبایی ،میکرونیدلینگ ،مزوتراپی ،پی آر پی،مزوتراپی بیولوژیک درمنزل ، تماس : 09122127505

درمان زخم بستر، زخم پای دیابتی درمنزل : 09122127505

درمان انواع زخم ، زیبایی ،میکرونیدلینگ ،مزوتراپی ،پی آر پی،مزوتراپی بیولوژیک درمنزل ، تماس : 09122127505

تشک مواج یا تشک برقی وانواع آن

تشک های مواج برقی:


زخم های فشاری که با عنوان زخم بستر نیز شناخته می شوند در نتیجه ی کاهش جریان خون در بخش های استخوانی بدن مانند دنبالچه – پاشنه – سر و آرنج بوجود می آید. بیمارانی که مجبورند برای مدتی طولانی در بستر درمان باقی بمانند و قادر به تغییر موقعیتشان در بستر نیستند در صورتی که تدابیر لازم برایشان در نظر گرفته نشود مبتلا به زخم بستر خواهند شد. مطابق با شبکه ی تحقیقاتی آسیب های نخاعی زخم های بستر در رده های ۱(زخم بستر سطحی) تا ۴ (ایجاد عفونت و خطر مرگ) بسته به شدت آسیب وارده دسته بندی می شوند. استفاده از پدهای مواج برقی از بروز زخم بستر نوع ۱ جلوگیری کرده و قاعدتا مانع از پیشرفت زخم بستر به سطوح بالاتر می شود.

نواحی تحت فشار :

ناحیه باتکس ( باسن ) _ پاشنه پا _ آرنج ها

علائم :

علائم اولیه شامل: حس حرارت در ناحیه تحت فشار _ مشاهده قرمزی . به چنین زخمی زخم درجه یک می گویند

زخم درجه ۲ : می توان یک زخم کوچک را با قرمزی و التهاب مشاهده کرد.

زخم درجه ۳ : عضلات را در بر می گیرد و شامل چرک و سلولهای مرده است .

زخم درجه ۴: آن قدر عمیق است که به استخوان رسیده و آن را نیز درگیر کرده است .

توجه داشته باشید که زخم بستر مانند کوه یخ است یعتی بافتهای زیرین بیشتر از آن چه به نظر می رسد درگیر شده اند .

پیشگیری :

پیشگیری از زخم بستر بسیار آسان است .

۱) جابجا کردن بیماری که قادر به حرکت نیست روی تشک به ۴ طرف طی شبانه روز ( هر دو ساعت حداقل یک بار)

۲) ملافه تشک نباید خیس باشد . نباید سر باشد تا مریض روی آن سر بخورد زیرا باعث اصطکاک پوست و آسیب آن می شود . نباید چروک باشد

۳) کنترل مداوم نواحی تحت فشار از نظر حرارت و خون رسانی بافت با لمس ناحیه . محل نباید داغ باشد . اگر انگشت خود را روی آن کمی فشار دادید و بر داشتید باید سریع صورتی شود .

۴) ماساژ مداوم نواحی تحت فشار .

۵) استفاده از تشک های هوا که فشار را یک نقطه متمرکز نمی کنند.

تشک مواج

تشک مواج وسیله ای است برای جلوگیری از زخم بستر . اجزای تشک مواج از یک عدد موتور کمپرس هوا و یک عدد تشک باد شونده تشکیل می شود و کاربرد این تشک در بیمارانی که بستری هستند و از تحرک کمی برخوردارند بسیار مفید است.یک پمپ الکتریکی فشار هوای قسمت های مختلف آن را بطور دائم کم و زیاد میکند. نتیجه اینست که فشاری که تشک به هر قسمت از بدن وارد میکند دائما در حال تغییر است.  تشک مواج به وسیله ۲ کانال مجزا فشار وزن بیمار بر روی بستر را در نقاط مختلف بدن جابه جا می کند و بدین وسیله از ثابت ماندن تمام فشار وزن بیمار در یک نقطه خاص جلوگیری می کند. تشک های مواج در مدل هایی به اصطلاح تخم مرغی و سلولی و سنسوری موجود است. مدل های تخم مرغی برای بیمارانی تا وزن ۹۰ کیلوگرم و به مدت بستری حداکثر یکسال مفید است و مدل های سلولی برای بیمارانی تا وزن ۱۲۰ کیلوگرم و به مدت بستری حداکثر ۴ سال و مدل های سنسوری برای بیمارانی که چندین سال متوالی بستری هستند کاربرد دارد.

طرز استفاده از تشک های مواج:

تشک های مواج باید بر روی تشک هایی که نه بسیار نرم و نه بسیار سفت هستند مورد استفاده قرار گیرند (مانند تشک خوشخواب و یا ۳ پتو روی هم بر روی زمین ). لازم به ذکر است که تشک هایی که بسیار نرم هستند باعث از بین رفتن کارایی تشک های مواج و تشک هایی که بسیار سفت هستند باعث آسیب رسیدن به بیمار می شوند. برای راه اندازی دستگاه باید ۲ شیلنگ دستگاه را از یکسو به ۲ خروجی موتور کمپرس و از سوی دیگر به ۲ ورودی تشک متصل کرد. دستگاه را روشن کرده و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد یک ملحفه بر روی تشک پهن کنید و بیمار را روی تشک بخوابانید. لازم به ذکر است که موتور کمپرس دستگاه باید شبانه روز روشن باشد و هر ۲ شبانه روز یک ساعت به دستگاه استراحت دهید در ضمن مصرف برق این دستگاه ها مانند یک لامپ کم مصرف می باشد پس نگران پول برق نباشید.

تشک مواج کاهش دهنده فشار وضد زخم بستر

 تشک مواج با کاهش فشار ناشی از سمت تشک به بدن از زخم بستر جلوگیری کند . تشک مواج از ردیف های سلولی هوا تشکیل شده است که توسط پمپی باد میشود .

 اکثرا بر مبنای تئوری کاهش فشار بستر است که در نتیجه منجر به بهبود پرفیوژن بستر مویرگی می گردد. یکی از روشهای پیشرفته ای که بر مبنای این نظریه، ارائه شده است. استفاده از الگوی دینامیک ( تشک مواج ) در ساخت تشک های مورد استفاده در زخم بستر است. زیربنای این الگو، فیزیولوژی طبیعی بدن انسان است. بدن انسان هنگام خواب بطور طبیعی هر ۱۰ دقیقه یک بار (و بطور متوسط هر ۸ تا ۱۲ دقیقه یکبار) حرکت می کند تا خونرسانی در بستر مویرگی در نواحی تحت فشار بهبود پیدا کند. این دوره های ۱۰ دقیقه ای، مکانیسمی است که در بعضی از تشک های جدید، طراحی و اجرا شده است. این تشک ها، مجموعه ای از سلولهای حاوی هوا هستند و این سلولها به صورت یک در میان پر و خالی می گردند، که سیکل پر و خالی شدن آنها به مدت ده دقیقه، یعنی مشابه فیزیولوژی بدن در حالت طبیعی، تنظیم شده است. این امر کمک می کند تا حالت فیزیولوژیک از دست رفته بدن در بیماران بستری، دوباره بدست آید و در نتیجه، فشار مستمر و مداومی که برروی قسمتهای تحت فشار وارد می گردد، برداشته شود. استمرار فشار عامل تخریب لایه های بافتی است و شکستن این استمرار، رمز موفقیت در درمان زخم بستر می باشد. الگویی که ذکر شد، اقتباسی جالب از فیزیولوژی بدن است و این اقتباس بدون شک می تواند موفقیت آمیز باشد

 

انواع تشک های مواج و تفاوت آن ها با یکدیگر:

تشک های مواج به چندین مدل تقسیم می شوند که پر مصرف ترین و البته ارزانترین آن ها به مدل های تخم مرغی معروفند که برای بیمارانی با وزن حداکثر ۷۰ کیلوگرم و مدت زمان بستری تا یکسال مناسبند .شکل ظاهری این تشک ها مانند شانه های تخم مرغ می باشد و ابعاد این تشک ها به طول ۲۸۰ عرض ۹۰ و پهنای ۶.۵ سانتیمتر است. جنس این تشک از پی وی سی و دارای ۱۳۰ مخزن باد به رنگ بژ است. ابعاد موتور کمپرس این تشک ها به طول ۲۲.۴ و عرض ۱۰.۸ و پهنای ۱۰.۳ سانتیمتر به وزن ۱.۴ کیلوگرم است .

 

مدل بعدی مدل لوله ای یا سلولیه که برای بیمارانی با وزن حداکثر ۱۲۰کیلوگرم و مدت زمان بستری تا دو سال مناسبند. این تشک ها مانند لوله هایی کنار هم چیده شده اند و مشخصات این تشک ها هم دارای ۱۷ مخزن لوله ای باد از جنس ترکیبی نایلون و پی وی سی به ابعاد طول ۱۹۰ و عرض ۸۵ و پهنا ۱۱ سانتیمتر به رنگ آبی تیره و موتور کمپرسی به ابعاد طول ۳۳ و عرض ۱۵ و پهنا ۱۲ سانتیمتر می باشد.

 

بهترین مدل تشک های مواج مدل هوشمند سنسوری است که از نظر شکل ظاهری همانند تشک های مواج لوله ای است و برای تمامی بیماران با هر وزن و مدت زمان بستری مناسب است (البته این تشک ها بسیار گران قیمت تر از مدل های دیگر تشک مواج می باشد).

برای استفاده تشک مواج ابتدا تشک را باز میکنید یک عدد شلنگ با تشک نصب شده را به سوراخ پمپ باد وصل کنید. پمپ باد را روشن کرده و درجه را تا آخر میگذارید. تشک به آرامی شروع به باد شدن میکند و سلولها یک در میان یا یک ردیف در میان باد میشوند، سپس بیمار را روی تشک خوابانده و درجه پمپ را روی وسط میگذارید


موارد احتیاط برای تشک مواج:

 دقت شود که از تشک هایی تحمل وزن آنها پایین تر از بیمار شمامیباشد استفاده نشود زیرا اینکار به سلول های باد فشار آورده و ضمن خرابی باعث میشود تا عملکرد آنها ضعیف تر گردد و سلول های باد توانایی باد و خالی کردن وزن شخص را نداشته باشند.

 دقت شود تا تشک در جایی نزدیک به مواد اشتعال زا و یا حرارت خیلی بالا و مستقیم قرار نگیرد.

 در صورتی که قسمتی از تشک مواج شما سوراخ شد با لوازم مخصوص تعمیرات آن را تعمیر کنید و از چیز دیگری استفاده ننمایید. اگر لوازم تعمیرات تشک مواج را نداشتید میتوانید با پرداخت مبلغ بسیار جزئی از شرکت دریافت کنید پس از چسب های متعدد در بازار استفاده نکنید. در صورتی که نتوانستید تشک را تعمیر کنید این کار را به شرکت واگذار کنید

موارد احتیاط برای پمپ باد تشک مواج:

پمپ باد تشک مواج را به هیچ وجه پرتاب ننمایید.

سعی کنید شلنگ های مرتبط به پمپ و تشک بدون هیچ گونه تاب خوردگی و خم شدگی باشند تا به پمپ باد تشک فشار وارد نکند.

دو پایه زیر پمپ باد تشک وجود دارد که برای رد شدن هوا زیر پمپ تعبیه شده اینکار کمک به داغ نشدن پمپ میکند، حتما پایه ها را روی زمین باز نگه دارید تا به پمپ شما فشار وارد نکند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد