درمان زخم بستر، زخم پای دیابتی درمنزل : 09122127505

درمان انواع زخم ، زیبایی ،میکرونیدلینگ ،مزوتراپی ،پی آر پی،مزوتراپی بیولوژیک درمنزل ، تماس : 09122127505

درمان زخم بستر، زخم پای دیابتی درمنزل : 09122127505

درمان انواع زخم ، زیبایی ،میکرونیدلینگ ،مزوتراپی ،پی آر پی،مزوتراپی بیولوژیک درمنزل ، تماس : 09122127505

تشک مواج یا تشک برقی وانواع آن

تشک های مواج برقی:


زخم های فشاری که با عنوان زخم بستر نیز شناخته می شوند در نتیجه ی کاهش جریان خون در بخش های استخوانی بدن مانند دنبالچه – پاشنه – سر و آرنج بوجود می آید. بیمارانی که مجبورند برای مدتی طولانی در بستر درمان باقی بمانند و قادر به تغییر موقعیتشان در بستر نیستند در صورتی که تدابیر لازم برایشان در نظر گرفته نشود مبتلا به زخم بستر خواهند شد. مطابق با شبکه ی تحقیقاتی آسیب های نخاعی زخم های بستر در رده های ۱(زخم بستر سطحی) تا ۴ (ایجاد عفونت و خطر مرگ) بسته به شدت آسیب وارده دسته بندی می شوند. استفاده از پدهای مواج برقی از بروز زخم بستر نوع ۱ جلوگیری کرده و قاعدتا مانع از پیشرفت زخم بستر به سطوح بالاتر می شود.

نواحی تحت فشار :

ناحیه باتکس ( باسن ) _ پاشنه پا _ آرنج ها

علائم :

علائم اولیه شامل: حس حرارت در ناحیه تحت فشار _ مشاهده قرمزی . به چنین زخمی زخم درجه یک می گویند

زخم درجه ۲ : می توان یک زخم کوچک را با قرمزی و التهاب مشاهده کرد.

زخم درجه ۳ : عضلات را در بر می گیرد و شامل چرک و سلولهای مرده است .

زخم درجه ۴: آن قدر عمیق است که به استخوان رسیده و آن را نیز درگیر کرده است .

توجه داشته باشید که زخم بستر مانند کوه یخ است یعتی بافتهای زیرین بیشتر از آن چه به نظر می رسد درگیر شده اند .

پیشگیری :

پیشگیری از زخم بستر بسیار آسان است .

۱) جابجا کردن بیماری که قادر به حرکت نیست روی تشک به ۴ طرف طی شبانه روز ( هر دو ساعت حداقل یک بار)

۲) ملافه تشک نباید خیس باشد . نباید سر باشد تا مریض روی آن سر بخورد زیرا باعث اصطکاک پوست و آسیب آن می شود . نباید چروک باشد

۳) کنترل مداوم نواحی تحت فشار از نظر حرارت و خون رسانی بافت با لمس ناحیه . محل نباید داغ باشد . اگر انگشت خود را روی آن کمی فشار دادید و بر داشتید باید سریع صورتی شود .

۴) ماساژ مداوم نواحی تحت فشار .

۵) استفاده از تشک های هوا که فشار را یک نقطه متمرکز نمی کنند.

تشک مواج

تشک مواج وسیله ای است برای جلوگیری از زخم بستر . اجزای تشک مواج از یک عدد موتور کمپرس هوا و یک عدد تشک باد شونده تشکیل می شود و کاربرد این تشک در بیمارانی که بستری هستند و از تحرک کمی برخوردارند بسیار مفید است.یک پمپ الکتریکی فشار هوای قسمت های مختلف آن را بطور دائم کم و زیاد میکند. نتیجه اینست که فشاری که تشک به هر قسمت از بدن وارد میکند دائما در حال تغییر است.  تشک مواج به وسیله ۲ کانال مجزا فشار وزن بیمار بر روی بستر را در نقاط مختلف بدن جابه جا می کند و بدین وسیله از ثابت ماندن تمام فشار وزن بیمار در یک نقطه خاص جلوگیری می کند. تشک های مواج در مدل هایی به اصطلاح تخم مرغی و سلولی و سنسوری موجود است. مدل های تخم مرغی برای بیمارانی تا وزن ۹۰ کیلوگرم و به مدت بستری حداکثر یکسال مفید است و مدل های سلولی برای بیمارانی تا وزن ۱۲۰ کیلوگرم و به مدت بستری حداکثر ۴ سال و مدل های سنسوری برای بیمارانی که چندین سال متوالی بستری هستند کاربرد دارد.

طرز استفاده از تشک های مواج:

تشک های مواج باید بر روی تشک هایی که نه بسیار نرم و نه بسیار سفت هستند مورد استفاده قرار گیرند (مانند تشک خوشخواب و یا ۳ پتو روی هم بر روی زمین ). لازم به ذکر است که تشک هایی که بسیار نرم هستند باعث از بین رفتن کارایی تشک های مواج و تشک هایی که بسیار سفت هستند باعث آسیب رسیدن به بیمار می شوند. برای راه اندازی دستگاه باید ۲ شیلنگ دستگاه را از یکسو به ۲ خروجی موتور کمپرس و از سوی دیگر به ۲ ورودی تشک متصل کرد. دستگاه را روشن کرده و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد یک ملحفه بر روی تشک پهن کنید و بیمار را روی تشک بخوابانید. لازم به ذکر است که موتور کمپرس دستگاه باید شبانه روز روشن باشد و هر ۲ شبانه روز یک ساعت به دستگاه استراحت دهید در ضمن مصرف برق این دستگاه ها مانند یک لامپ کم مصرف می باشد پس نگران پول برق نباشید.

تشک مواج کاهش دهنده فشار وضد زخم بستر

 تشک مواج با کاهش فشار ناشی از سمت تشک به بدن از زخم بستر جلوگیری کند . تشک مواج از ردیف های سلولی هوا تشکیل شده است که توسط پمپی باد میشود .

 اکثرا بر مبنای تئوری کاهش فشار بستر است که در نتیجه منجر به بهبود پرفیوژن بستر مویرگی می گردد. یکی از روشهای پیشرفته ای که بر مبنای این نظریه، ارائه شده است. استفاده از الگوی دینامیک ( تشک مواج ) در ساخت تشک های مورد استفاده در زخم بستر است. زیربنای این الگو، فیزیولوژی طبیعی بدن انسان است. بدن انسان هنگام خواب بطور طبیعی هر ۱۰ دقیقه یک بار (و بطور متوسط هر ۸ تا ۱۲ دقیقه یکبار) حرکت می کند تا خونرسانی در بستر مویرگی در نواحی تحت فشار بهبود پیدا کند. این دوره های ۱۰ دقیقه ای، مکانیسمی است که در بعضی از تشک های جدید، طراحی و اجرا شده است. این تشک ها، مجموعه ای از سلولهای حاوی هوا هستند و این سلولها به صورت یک در میان پر و خالی می گردند، که سیکل پر و خالی شدن آنها به مدت ده دقیقه، یعنی مشابه فیزیولوژی بدن در حالت طبیعی، تنظیم شده است. این امر کمک می کند تا حالت فیزیولوژیک از دست رفته بدن در بیماران بستری، دوباره بدست آید و در نتیجه، فشار مستمر و مداومی که برروی قسمتهای تحت فشار وارد می گردد، برداشته شود. استمرار فشار عامل تخریب لایه های بافتی است و شکستن این استمرار، رمز موفقیت در درمان زخم بستر می باشد. الگویی که ذکر شد، اقتباسی جالب از فیزیولوژی بدن است و این اقتباس بدون شک می تواند موفقیت آمیز باشد

 

انواع تشک های مواج و تفاوت آن ها با یکدیگر:

تشک های مواج به چندین مدل تقسیم می شوند که پر مصرف ترین و البته ارزانترین آن ها به مدل های تخم مرغی معروفند که برای بیمارانی با وزن حداکثر ۷۰ کیلوگرم و مدت زمان بستری تا یکسال مناسبند .شکل ظاهری این تشک ها مانند شانه های تخم مرغ می باشد و ابعاد این تشک ها به طول ۲۸۰ عرض ۹۰ و پهنای ۶.۵ سانتیمتر است. جنس این تشک از پی وی سی و دارای ۱۳۰ مخزن باد به رنگ بژ است. ابعاد موتور کمپرس این تشک ها به طول ۲۲.۴ و عرض ۱۰.۸ و پهنای ۱۰.۳ سانتیمتر به وزن ۱.۴ کیلوگرم است .

 

مدل بعدی مدل لوله ای یا سلولیه که برای بیمارانی با وزن حداکثر ۱۲۰کیلوگرم و مدت زمان بستری تا دو سال مناسبند. این تشک ها مانند لوله هایی کنار هم چیده شده اند و مشخصات این تشک ها هم دارای ۱۷ مخزن لوله ای باد از جنس ترکیبی نایلون و پی وی سی به ابعاد طول ۱۹۰ و عرض ۸۵ و پهنا ۱۱ سانتیمتر به رنگ آبی تیره و موتور کمپرسی به ابعاد طول ۳۳ و عرض ۱۵ و پهنا ۱۲ سانتیمتر می باشد.

 

بهترین مدل تشک های مواج مدل هوشمند سنسوری است که از نظر شکل ظاهری همانند تشک های مواج لوله ای است و برای تمامی بیماران با هر وزن و مدت زمان بستری مناسب است (البته این تشک ها بسیار گران قیمت تر از مدل های دیگر تشک مواج می باشد).

برای استفاده تشک مواج ابتدا تشک را باز میکنید یک عدد شلنگ با تشک نصب شده را به سوراخ پمپ باد وصل کنید. پمپ باد را روشن کرده و درجه را تا آخر میگذارید. تشک به آرامی شروع به باد شدن میکند و سلولها یک در میان یا یک ردیف در میان باد میشوند، سپس بیمار را روی تشک خوابانده و درجه پمپ را روی وسط میگذارید


موارد احتیاط برای تشک مواج:

 دقت شود که از تشک هایی تحمل وزن آنها پایین تر از بیمار شمامیباشد استفاده نشود زیرا اینکار به سلول های باد فشار آورده و ضمن خرابی باعث میشود تا عملکرد آنها ضعیف تر گردد و سلول های باد توانایی باد و خالی کردن وزن شخص را نداشته باشند.

 دقت شود تا تشک در جایی نزدیک به مواد اشتعال زا و یا حرارت خیلی بالا و مستقیم قرار نگیرد.

 در صورتی که قسمتی از تشک مواج شما سوراخ شد با لوازم مخصوص تعمیرات آن را تعمیر کنید و از چیز دیگری استفاده ننمایید. اگر لوازم تعمیرات تشک مواج را نداشتید میتوانید با پرداخت مبلغ بسیار جزئی از شرکت دریافت کنید پس از چسب های متعدد در بازار استفاده نکنید. در صورتی که نتوانستید تشک را تعمیر کنید این کار را به شرکت واگذار کنید

موارد احتیاط برای پمپ باد تشک مواج:

پمپ باد تشک مواج را به هیچ وجه پرتاب ننمایید.

سعی کنید شلنگ های مرتبط به پمپ و تشک بدون هیچ گونه تاب خوردگی و خم شدگی باشند تا به پمپ باد تشک فشار وارد نکند.

دو پایه زیر پمپ باد تشک وجود دارد که برای رد شدن هوا زیر پمپ تعبیه شده اینکار کمک به داغ نشدن پمپ میکند، حتما پایه ها را روی زمین باز نگه دارید تا به پمپ شما فشار وارد نکند.


استئومیلیت یا عفونت استخوان

استئومیلیت به معنی عفونت استخوان و مغز استخوان می‌باشد.این التهاب بیشتر همراه با عفونت باکتریایی می باشد. استئومیلیت می تواند یکی از از علل ناتوان کننده بیماران باشد  و هزینه های زیادی را به سیستم بهداشت و درمان تحمیل کند.یکی از علتهای استئومیلیت زخم های مزمن و درمان نشده هستند که آلودگی ها با افزایش تخریب بافت عضلانی، خود را به بافت استخوانی می رسانند.

 

باکتری به سه طریق ممکن است به استخوان برسد:

1- از راه جریان خون به خصوص در حضور عفونت سایر بافتها مثلاً سلولیت پوست

2- از راه ترومای نافذ مثلاً شکستگی باز 

3- از راه مداخلهٔ پزشکی برای مثال به دنبال تثبیت شکستگی با جراحی

شایعترین عامل التهاب استخوان، باکتری استافیلوکوک می‌باشد. در سایر موارد اغلب باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک، انتروباکترها و مایکوباکتریوم و گاهی قارچها عامل بیماری می‌باشند. در کم‌خونی سلول داسی‌شکل اغلب عامل بیماریزا سالمونلا است. استئومیلیت مزمن ممکن است به علت وجود باکتریهای داخل سلولی (داخل سلول‌های استخوان) باشد. این باکتری‌ها قادر به هجوم به سلول‌های دیگر استخوانی هستند.

 

برخی از افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند ، از جمله :

1- بیماران دیابتی

2-بیماران همودیالیز

3-بیماران دچار آنمی داسی شکل

4- معتادان مواد مخدر

5-سالمندان

 

علایم بیماری:

درد ، تب و لرز

در معاینه فیزیکی اندام دچار عفونت همراه با درد و تندرنس است.دقیقترین و حساس‌ترین روش تشخیص این بیماری ام آر آی است که در موارد خاصی همچون زخم پای دیابتی و عفونتهای ستون فقرات از آن استفاده می‌شود.

درمان:

استئومیلیت عفونی یک بیماری خطرناک است که معمولا بصورت درد شدید در استخوان و تورم آن خود را نشان می دهد این بیماری نیاز به درمان سریع دارد و درمان آن بصورت بستری بیمار در بیمارستان و تجویز آنتی بیوتیک تزریقی می باشد. درمان قطعی با انجام کشت از عفونت استخوان و تعیین آنتی بیوتیک لازم برای درمان آن انجام می گردد.

باکتری در زخم به حالتهای زیر دیده می شود:

آلودگی : باکتری های زخم افزایش در تعداد ندارند و باعث ایجاد مشکلات بالینی نمی شوند.

کلونیزاسیون: باکتری ها تکثیر پیدا کرده اند ولی هنوز بافت را تخریب نکرده اند.

عفونت: باکتریها تکثیر پیدا کرده اند و باعث تخریب بافت شده اند و درمان زخم مختل شده است.باکتری ها و عفونت ممکن است منتشر شوند و باعث ایجاد عفونت سیستمیک شوند.

 

مدیریت اگزودا در زخم همراه با عفونت استخوانی به روش های زیر قابل انجام می باشد:

- عمل جراحی و دبرید محل

- قرار دادن درن در محل

- پانسمان جاذب

-  وکیوم تراپی

شواهد موجود از مطالعات در استفاده از پانسمانهای مختلف فعلا ، تاثیر پانسمان نقره را در مورد زخم های عفونی بهتر می داند.

ضد عفونی کننده ها بطور وسیع برای ضدعفونی کردن زخم های باز عفونی حاد و مزمن استفاده می شوند. 

مراقبتهای لازم از بیمار دچار استئومیلیت:

دریافت مایعات به میزان کافی

استفاده از مسکن و تب بر در صورت نیاز

بی حرکت کردن اندام با استفاده از آتل و بالا نگهداشتن اندام

 

تشخیص های پرستاری مرتبط با استئومیلیت:

1. درد شدید مربوط به التهاب و تورم اندام .
2. اختلال تحرک فیزیکی مرتبط با درد
3. اختلال تمامیت پوست مربوط به اثرات عمل جراحی، بیحرکتی.
4. خطر عفونت مربوط به آبسه استخوان یا آسیب های پوستی .
 

منابع:

http://www.woundsinternational.com/media/issues/71/files/content_31.pdf

http://www.ncpnanda.top/2012/11/4-nursing-diagnosis-for-osteomyelitis.html

  

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

درمان نوین انواع زخم (زخم فشاری یا زخم بستر، زخم عروقی ، زخم پای دیابتی ، زخم جراحی)09122127505 درمان نوین انواع زخم (زخم فشاری ،زخم عروقی ، زخم پای دیابتی ، زخم جراحی)09122127505


فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز                                                                     هوالشافی

درمان وترمیم نوین زخم بستر(زخم فشاری)،زخم پای دیابتی ،زخم های عروقی،زخم های جراحی(سینوس پایلونیدال  و..)، سوختگی و سایر اقدامات پرستاری درمنزل .درشهرهای : تهران ( کلیه مناطق ،شهرجدید پردیس،بومهن،رودهن، دماوند و  فیروزکوه .با پانسمانهای  نوین( کامفیل،هارتمن،مدی هانی، آنیکا،لوهمن & روشه، بی بران،اسمیت & نفه و.. )- ماگوت تراپی  - وکیوم تراپی  و... به روش کاملا استریل و در مدت زمان بسیار کوتاهتر و مقرون به صرفه تر و نیاز به تعویض پانسمان هر چهارپنج  روز یکبار : بدون درد  و با بهره گیری از مشاوره متخصصین ، عفونی  – پوست – ارتوپد _ جراح  و تغذیه  .                              ..................................................................................
  • ارائه مشاوره در خصوص مراقبت از بیمار
  • آموزش کمکهای اولیه
  • تزریقات وسرم تراپی
  • پانسمان جراحی، سوختگی
  • پانسمان های نوین جهت زخم بستر، زخم پای دیابتی ، زخم عروقی وسوختگی
  • سونداژ ادراری
  • کشیدن بخیه
  • گذاشتن سوند معده
  • ویزیت در منزل
  • مشاوره خرید تجهیزات پزشکی

               توسط  کارشناس پرستاری : پرویز بخشی ، با سالیان سال تجربه کار بالینی  - تلفن  تماس : 09122127505  - ایمیل :bakhshi.parviz@gmail.com


 

Related image 

Image result for ‫مکانیسم ایجاد زخم فشاری‬‎

درمان زخم بستر،زخم پای دیابتی ،زخم های عروقی،زخم های جراحی(سینوس پایلونیدال و...) با روش های نوین (پانسمان های کامفیل ،بی بران ،وکیوم تراپی ،ماگوت تراپی ،پی آر پی) -انواع تزریقات  (وریدی ،عضلانی ،زیر جلدی  ) -کنترل فشار خون - سونداژ مثانه- سرم درمانی- گرفتن نوار قلب -گذاشتن سوند معدی و کشیدن بخیه ، در منزل ، توسط کارشناس پرستاری  تماس : 09122127505  :  تهران (کلیه مناطق) -پردیس - رودهن  - دماوند و فیروزکوه

   

 



پانسمان ایده ال

ویژگی های یک پانسمان ایده ال

 با افزایش دانش واگاهی متخصصان در مورد مکانیسم درمان زخم امروزه پانسمان مفهوم جدیدی پیدا کرده است و ویژگی خاصی برای ان قایل شده اند . پانسمان    ایده ال ایجاد یک محیط مرطوب در بستر زخم نماید

 قابل تطابق با شرایط گوناگون زخم به لحاظ موضع وشکل ان باشد مثلا زخم حفره ای یا زخمی که از نظر چسباندن پانسمان در محل دشوار قرار دارد

 دبریدمان اتولیتیک را تسهیل کند

 دارای تنوع شکل واندازه باشد

 قدرت جذب ترشحات زخم را داشته باشد

 دمای مناسب را در بستر زخم حفظ نماید

 در مقابل باکتری ها غیر قابل نفوذ باشد

 درد را کاهش دهد وتعویض ان نیز توام با درد نباشد

 مقرون به صرفه باشد

 تعویض ان بدون تروما وبه جا گذاشتن ذرات وبقایا باشد

 از سرد شدن زخم که بر اثر تبخیر سریع  اگزودا روی می دهد جلوگیری کند

 

 

 باید توجه داشت که تمام خصوصیات فوق در یک پانسمان منفرد برای تمامی زخم ها نمی گنجد هر زخم باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد وسپس پانسمان مناسب برای ان انتخاب گردد والبته این پانسمان هم طی مراحل درمان ومتناسب با شرایط زخم جای خود را به پانسمان دیگری می دهد اما انچه همگان روی ان اتفاق نظر دارند عدم کارایی پانسمان های سنتی نظیر گاز است پانسمان گاز حتی اگر به صورت خیس یا مرطوب مورد نظر باشد اغلب اوقات تا پیش از تعویض کاملا خشک شده است در این جا به برخی معایب این پانسمان در مقایسه با پانسمان مدرن اشاره می گردد

 1.گاز اغشته به نرمال سالین هم چون یک پانسمان اسموتیک عمل میکند با تبخیر اب ترشحات زخم به درون پانسمان کشیده می شود این مایع علاوه بر اب حاوی خون وپروتئین است این مواد لایه ای غیر قابل نفوذ روی پانسمان تشکیل میدهند که از خیس شدن پانسمان توسط مایع زخم جلوگیری میکند

 نتیجه اصلی این امر خشک شدن کامل پانسمان است برداشتن گاز خیسی که به این ترتیب خشک شده است باعث اسیب مجدد به بافت ودر نتیجه احساس درد وهم چنین به تاخیر انداختن بهبود زخم میگردد اما پانسمان های مدرن باعث کاهش درد حتی در زمان تعویض پانسمان میشوند .این کاهش درد به واسطه پوشیده ماندن روی انتهای ازاد اعصاب وجلوگیری از دهیدراته شدن ان ها صورت می گیرد

 2.با خشک شدن گاز واثر تبخیر رطوبت بافت زخم سرد میشود ودمای ان به 25تا27 درجه سانتی گراد می رسد چنین شرایطی موجب تغییرات فیزیولوژیکی نظیر تنگی عروق کاهش اکسیژن تضعیف جابه جایی لکوسیت ها وکاهش وکارایی فاگوسیت ها وهم چنین تشدید اتصال هموگلوبین واکسیژن می گردد که همگی در نهایت باعث طولانی تر شدن روند درمان زخم می شوند.در حالی که زخم هایی که با پانسمان های مدرن پوشانده شوند معمولا درجه حرارتی در حد 33تا 35درجه سانتی گراد دارند.این پانسمان ها با کنترل رطوبت زخم از سرد شدن زخم واثار منفی ان جلوگیری می کنند

 3.پانسمان های گاز هیچ گونه محافظتی در برابر باکتری ها ایجاد نمی کنند تحقیقات نشان داده است که باکتری ها می توانند از 64لایه گاز خشک عبور کنند با مرطوب شدن گاز این ضعف افزایش می یابد.

 4.درصد عفونت در زخم هایی که با گاز پوشانده می شوند بیش از زخم هایی است که با پانسمان های مدرن پوشانده می شوند.

 5.زحمت وصرف انرژی نیروی انسانی نیز در پانسمان های سنتی که روزانه به دفعات تعویض می شوند نیز بیشتر است.

 نقش پانسمان های مدرن در کاهش هزینه درمان

 یکی دیگر از باورهای غلط در مورد پانسمان های مدرن که درمان مرطوب زخم را انجام می دهند این است که این پانسمان ها در مقایسه با پانسمان های سنتی مانند گاز بسیار گران هستنداین سو تفاهم زمانی رخ می دهد که تصور کنیم هزینه درمان زخم تنها شامل قیمت پانسمان است در حالی که با یک نگاه دقیق تر مشخص می شود که هزینه درمان زخم متشکل از اجزای زیر است


 1.قیمت پانسمان

 2.هزینه مواد واقلام جانبی نظیر وسایل شست وشو دستکش و.....

 3.هزینه فرد متخصص تعویض کننده پانسمان

 4. هزینه بستری شدن در بیمارستان یا ویزیت بیمار در منزل و......

 تقریبا تمامی انواع پانسمان های نیمه بسته از گاز بسیار گران تر هستند اما مطالعات متعددی که در این مورد انجام شده اند همگی نشان داده اند که پانسمان های گران تری که به تعویض کم تری نیاز دارد وطول مدت درمان را کاهش میدهد ودر نهایت ارزان تر تمام می شود.

 پانسمان های مدرن در فواصل زمانی دیرتری تعویض می شوندوطول درمان را کاهش میدهند وضمن ایجاد ارامش وراحتی بیشتر برای بیمار کمتر به مشکلاتی نظیر عفونت منجر می شوند امروزه صرفه اقتصادی به عنوان مفهمومی متفاوت با قیمت بسیار مورد توجه دست اندر کاران عرصه بهداشت وسلامت قرار گرفته است .

 تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند که استفاده از یک محصول گران در مقایسه با محصول مشابه ارزان به مراتب ارزان تر تمام میشود مشروط بر ان که بتواند نتایج مورد نظر را به میزان بیشتر ودر زمان کمتر با عوارض وصرف وقت کمتر از سوی متخصصان درمان به دست دهد.

 نقش پانسمان های مدرن در کاهش عفونت

 یکی از نگرانی هایی که در مورد استفاده از پانسمان های مدرن وجود دارد این است که محیط مرطوب ایجاد شده زیر این قبیل پانسمان ها ممکن است باعث رشد وتکثیر باکتری ودر نتیجه افزایش ریسک عفونت گردد مطالعات وتحقیقات نشان داده است که این نگرانی کاملا بی مورد است وواقعیت ندارد این پانسمان ها با ایجاد یک محیط مرطوب وحفظ phاسیدی به مقدار کم که بر ضد باکتری هاست فعالیت فاگوسیت های مقابله کننده با باکتری ها را افزایش می دهند همچنین با ایجادمحیط مناسب وافزایش تعداد لکوسیت ها به تقویت سیستم ایمنی موضعی در جهت مقابله با عفونت کمک می کنند.

 

 نقش نقره در از بین بردن باکتری ها

 نقره از دیر باز در علم پزشکی به عنوان یک عامل ضد میکروبی مطرح بوده ونکته جالب این است که نقره علاوه بر باکتری ها روی قارچ ها و ویروس نیز موثر می باشد تاریخچه استفاده از این عنصر برای ضد عفونی به دربارهای روم ویونان وخاورمیانه برمی گردد انها از نقره برای تمیز نگاه داشتن اب اشامیدنی استفاده می کردند از ان پس نقره در مقاصد پزشکی وبهداشتی مختلف مانند پر کردن دندان ها سوزن های جراحی وکمک به بهبود زخم ها مورد استفاده قرار گرفت

 جذابیت تاثیر انتی باکتریال نقره به خاطر طیف گسترده ان است تاثیر نقره در از بین بردن باکتری های مقاوم نسبت به انتی بیوتیک نظیر vre  وmrsa به اثبات رسیده است . تحقیقات نشان داده اند که باکتری ها به غلظت های بسیار اندک یون های نقره حساس هستند واین میزان نقره هیچ گونه اسیبی به سلول های سالم وارد نمی سازد همچنین مقاوم شدن باکتری ها نسبت به نقره در مقایسه با انتی بیوتیک ها کمتر است.

 در مطالعات بالینی ثابت شده که نقره حتی روی زخم های غیر عفونی نیز موثر بوده است واین نشان می دهد نقره علاوه بر خواص ضد میکروبی از طرق مختلف که چندان هم شناخته شده نیستند بهبود زخم را تسزیع می کند

 مکانیسم اثر نقره

 نقره از سه طریق باکتری ها را از بین می برد

 1.نقره با انزیم ها وپروتئین های حیاتی باکتری که برای تنفس وانتقال مواد از طریق غشای سلولی مورد نیاز است وارد واکنش شمییایی می شود وان ها را مختل می سازد به این ترتیب باکتری بر اثر کمبود مواد غذایی از بین می رود 2

 2.نقره با DNA که عامل تقسیم باکتری می باشدوارد واکنش می شود وتقسیم ان را متوقف می سازد به این ترتیب کلونی باکتری از بین می رود

 3.یون های نقره به دیواره سلولی باکتری می چسبد وبه ان صدمه می زند به این ترتیب دیواره باکتری سوراخ وغشا متلاشی می شود

 پانسمان های حاوی نقره

 کرم های موضعی نظیر سیلور سولفادیازین برای مدت های زیادی در درمان زخم به ویژه سوختگی ها  که ریسک عفونت دارند مورد استفاده قرار گرفته اند با این وجود مضرات انها نظیر مسمومیت با نقره ولک شدن پوست مورد توجه قرار گرفته است همچنین نیاز به تعویض مکرر سیلور سولفادیازین به علت مشکلات پوستی واسکار برای کادر درمان وقت گیر وبرای بیمار دردناک است

 در سالهای اخیر توجه ویژه ای به پانسمان های حاوی نقره شده است ایده اصلی این پانسمان ها ترکیب  کردن درمان زخم به روش  مرطوب همراه با ازادسازی نقره در زخم برای کنترل عفونت وبه حرکت در اوردن یا سرعت بخشیدن به فرایند ترمیم زخم است پانسمان های نقره دار موجود خصوصیات متفاوتی دارند اما محققان معتقدند که پانسمان نقره دار باید نقره را به صورت یون فعال ag+ وبه طور تدریجی در زمان ازاد کند تا تاثیرات مطلوب را به جا گذارد.

روش نوین درمان زخم ها

روش نوین در مان زخمها

طی سال های اخیر مراقبت ودرمان زخم متحول شده وپیشرفت های چند دهه اخیر در این زمینه به تنهایی بیش از دستاورد های کل 2000سال گذشته بوده است بخش عمده این تحولات مدیون تحقیقات دکتر winter در دهه 1960بوده است یافته های او به موازات ان ازمایشات hinman&maibach اغازگر فصل نوینی در دانش درمان زخم بود که با قاطعیت باور وسنت غلط خشک نگاه داشتن زخم برای بهبود ان را رد کرد.

 

به این ترتیب مفهوم جدیدی با عنوان درمان مرطوب زخمmoist wound healing مطرح شد که با گذشت چند دهه امروزه به عنوان استاندارد درمان زخم در تمام دنیا پذیرفته شده ومبنای کار متخصصان حیطه درمان زخم است

 

در گذشته نقش پانسمان تنها در پوشاندن زخم برای محافظت ان در برابر الودگی های خارجی خلاصه می شد همگام با پیشرفت های اخیر علمی در زمینه درمان زخم پانسمان های مدرن با بهره گیری از تکنولوژی ودانش روز طراحی وتولید شدند که می توانند با حفظ وکنترل رطوبت زخم در کنار سایر شرایط محیط مناسب برای درمان زخم را فراهم نمایند.

 

تحقیقات علمی ثابت کرده اند که در چنین محیطی شرایط بهتری برای ترمیم زخم فراهم می شود

روند اپی تلیالیزاسیون وبسته شدن زخم دوبرابر سریع تر می شود

تولید کلاژن افزایش می یابد

بافت گرانوله با سرعت بیشتری تشکیل می شود

تشکیل عروق خونی جدید سرعت وشدت می یابد

 

مایع ژل مانندی که زیر پانسمان های مدرن تشکیل می شود حاوی انزیم های تجزیه کننده

پروتئین وفاکتور های رشد است که روند بهبود زخم را تسریع می کند

در یک محیط مرطوب سلولهای اپی تلیال می توانند روی بستر زخم حرکت کنند وجا به جا شوند وتا زخم را ببندند

در یک زخم خشک سلولهای اپی تلیال به لایه های زیرین نقب می زنند تا به محیط مرطوب دسترسی پیدا کنند

تغذیه در زخم بستر

 

  • نیاز به مواد مغذی به موازات افزایش نیاز انرژی در زخم بستر افزایش می‌یابد. 
  • بااین وجود نیاز به اکثر مواد مغذی با رژیم متعادل و متنوع تأمین می‌شود. 
  • رژیم غنی از میوه‌جات و سبزیجات، ماهی، مغزها و دانه‌ها برای تأمین مواد مغذی کافی برای سلامت پوست و بهبود جریان خون توصیه می‌شود.

  • دریافت کافی کالری، پروتئین، مایعات، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ یکپارچگی بافت و پیشگیری از شکست بافت مورد نیاز هستند.
  •  

مشکلات تغذیه‌ای شامل کاهش وزن ناخواسته، سوءتغذیه به ویژه سوءتغذیه پروتئین– انرژی و اختلال دهیدراتاسیون به عنوان عوامل خطر ایجاد زخم بستر شناخته شده هستند. عوامل خطر تغذیه‌ای دیگری مثل نمایه توده بدن پایین، دریافت کم غذا و ناتوانی در مستقل غذا خوردن نیز با خطر زخم بستر مرتبط هستند. مشاوره تغذیه به عنوان عامل مهمی در پیشگیری و درمان چندبخشی زخم بستر شناخته شده است.

 

ارزیابی وضع تغذیه

 

سوءتغذیه ممکن است اثر نامطلوبی بر بهبود زخم داشته باشد، بنابراین همه بیماران مبتلا به زخم بستر باید بلافاصله برای ارزیابی و مداخله زود هنگام تغذیه به رژیم درمان ارجاع داده شوند. افزایش نیاز به کمک دیگران در هنگام غذا خوردن، مشکلات جویدن و بلع، کاهش دریافت دهانی غذا و مایعات، کاهش وزن ناخواسته و افزایش سن موجب افزایش خطر سوءتغذیه می‌شوند. بر این اساس در ارزیابی تغذیه باید همه این عوامل به ویژه تاریخچه وزن بدن، قدرت مستقل غذا خوردن و دریافت مواد مغذی مورد ارزیابی قرار گیرند.

 

دریافت پروتئین کافی

 

بدیهی است که پروتئین برای ساخت بافت‌های جدید مورد نیاز است. به علاوه، نیتروژن از طریق ترشحات زخم هم دفع می‌شود که نیاز به پروتئین را افزایش می‌دهد. در تعیین میزان نیاز پروتئین برای هر فرد باید تعداد و وسعت زخم‌ها، وضع کلی تغذیه، بیماری‌های همراه و میزان تحمل مداخلات تغذیه‌ای را در نظر گرفت. به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی کاندیدای مناسبی برای سطوح بالای پروتئین نیستند. به طور کلی قبل از تجویز رژیم پرپروتئین عملکرد کلیه باید بررسی شود.

 

پروتئین حیوانی

 

میزان توصیه شده پروتئین برای حفظ تعادل مثبت پروتئین در مبتلایان به زخم فشاری 5/1-25/1 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن است. اسیدهای آمینه، واحدهای ساختمانی پروتئین هستند. بدن ما قادر به ساختن برخی اسیدهای آمینه نیست که باید از طریق رژیم غذایی تأمین شود که به آن‌ها اسیدهای آمینه ضروری گویند. به علاوه در برخی شرایط نیاز به تأمین انواع دیگری از اسیدهای آمینه از طریق غذا داریم به عنوان مثال اسیدهای آمینه آرژنین و گلوتامین در استرس‌های شدید مثل تروما، سپسیس و زخم بستر ضروری به شمار می‌آیند.

 

آرژینین که اسید آمینه ضروری شرطی در زخم بستر است موجب تحریک ترشح انسولین می‌شود. همچنین اتصال اسیدهای آمینه به سلول‌های بافت را بهبود می‌بخشد و از تشکیل پروتئین در سلول‌ها حمایت می‌کند. اگرچه گفته می‌شود که مکمل‌یاری این اسیدآمینه موجب افزایش سرعت بهبود زخم می‌شود اما نیاز به مکمل‌یاری برای مبتلایان به زخم بستر هنوز ثابت نشده است. به هر حال تأمین آرژینین در دوزهای فیزیولوژیک به ویژه در صورت تغذیه روده‌ای ممکن است مفید باشد.

 

به دلیل عملکرد گلوتامین به عنوان منبع سوخت فیبروبلاست‌ها و سلول‌های اپی‌تلیال ممکن است این اسیدآمینه به بهبود زخم فشاری کمک کند، اما توصیه آن نیاز به مطالعات بیشتر دارد. ماکزیمم دوز ایمن مکمل‌یاری گلوتامین، 57/. گرم بر کیلوگرم وزن بدن است.

 

دریافت انرژی کافی

 

بدیهی است معالجه زخم بستر نیاز به انرژی دارد. تأمین کالری کافی موجب ارتقاء آنابولیسم و سنتز ترکیبات نیتروژنی مثل کلاژن می‌شود. همچنین برای غلبه بر اتلاف انرژی و پروتئین ناشی از هیپرمتابولیسم در بیماران سوءتغذیه‌ای نیاز به انرژی اضافی است. تأمین 30 تا 35 کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در مبتلایان به زخم فشاری ضروری است. البته کالری دریافتی بر اساس کاهش یا افزایش وزن و سطح چاقی تعدیل می‌شود.

 

توجه به این نکته ضروری است که برنامه کاهش وزن بیماران باید تا بهبود زخم به تأخیر بیفتد تا مواد مغذی کافی برای بهبود زخم تأمین شود. به طور کلی انجمن رژیم شناسان آمریکا توصیه می‌کند که در بیماران مبتلا به سوءتغذیه برنامه غذایی با آزادی بیشتری تنظیم شود تا دریافت مواد مغذی افزایش یابد. به عنوان مثال اگر فرد رژیم محدود از سدیم را دوست نداشته باشد ممکن است دریافت غذایی او با این رژیم کاهش یابد که منجر به سوءتغذیه و کند شدن بهبود زخم شود. همان‌طور که ذکر شد رژیم غذایی و مایعات مصرفی باید به طور مرتب بررسی شوند تا از دریافت کالری کافی مطمئن شویم.

 

نیاز به مکمل‌های تغذیه‌ای دهانی، غذاهای ارتقاء یافته و غنی شده باید بررسی شود و در صورت ناکافی بودن رژیم غذایی شاید نیاز به تغذیه روده‌ای یا وریدی باشد.

 

تأمین مایعات کافی

 

مایعات به عنوان حلال ویتامین‌ها و مواد معدنی و دیگر مواد مغذی هستند و وسیله انتقال مواد مغذی به سلول‌ها و دفع فرآورده‌های دفعی از آن‌ها می‌باشند. فرمول عمومی محاسبه نیاز به مایعات، یک میلی‌لیتر به ازای کیلوکالری مصرفی است. وضع هیدراتاسیون در همه بیماران مبتلا به زخم بستر باید به طور مداوم بررسی شود که شامل بررسی تغییر وزن، کشش پوست، برون‌ده ادراری، افزایش سدیم سرم و اسمولالیته محاسبه شده سرم است. باید توجه داشت که نیاز به مایعات در صورت وجود دهیدراتاسیون، دریافت بالای پروتئین، دمای بالای بدن، تعریق زیاد، اسهال و ترشح زیاد زخم افزایش می‌یابد.

 

تأمین مقادیر کافی ویتامین و مواد مغذی

 

نیاز به مواد مغذی به موازات افزایش نیاز انرژی در زخم بستر افزایش می‌یابد. با این وجود نیاز به اکثر مواد مغذی با رژیم متعادل و متنوع تأمین می‌شود. رژیم غنی از میوه‌جات و سبزیجات، ماهی، مغزها و دانه‌ها برای تأمین مواد مغذی کافی برای سلامت پوست و بهبود جریان خون توصیه می‌شود.

 

اثر برخی مواد مغذی مثل ویتامین‌های C، B، E، روی، مس، منگنز، منیزیم، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا-3 با بهبود زخم بستر در حال بررسی است. از این میان، روی و ویتامین C توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند و به هر حال تنها در صورت ناکافی بودن دریافت غذایی ممکن است نیاز به دریافت مکمل‌های تغذیه‌ای باشد.

 

در برخی شرایط نیاز به تأمین انواع دیگری از اسیدهای آمینه از طریق غذا داریم

به عنوان مثال اسیدهای آمینه آرژنین و گلوتامین در استرس‌های شدید مثل تروما، سپسیس و زخم بستر ضروری به شمار می‌آیند

 

توجه داشته باشید که توصیه به مکمل یک ماده مغذی تنها در صورت وجود علایم کمبود آن موجه است و در صورت دریافت ناکافی غذا بهتر است مکمل‌هایی شامل اکثر ویتامین‌ها و مواد مغذی در حد مقادیر توصیه شده RDA تجویز شود، زیرا تجویز یک ماده مغذی به تنهایی ممکن است وضع سایر مواد مغذی را به خطر اندازد.

 

 مصرف 500 میلی گرم ویتامین ث دو بار در روز اندازه تعداد زخم های بستر را تا 84 درصد کاهش می دهد، البته افراد پیش از مصرف این ویتامین باید با دکتر خود مشورت کنند.

توصیه‌های عمومی برای پیشگیری و بهبود زخم بستر

 

* مصرف رژیم غذایی متعادل و متنوع که حاوی همه گروه‌های غذایی به میزان مورد نیاز باشد.

 

* دریافت کافی پروتئین از طریق مصرف گوشت‌های سفید به ویژه ماهی، حبوبات و مغزها.

 

* مصرف سبزیجات و میوه‌جات تازه.

 

* مصرف مکمل‌های پروتئین- انرژی و مکمل‌های ویتامین – مینرال در صورت محدودیت دریافت غذا و تنها با تجویز متخصصین.

 

* نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز در صورت عدم محدودیت مایعات.

 

* مصرف روغن‌های مفید مثل روغن زیتون و کانولا برای تأمین انرژی و نیز چربی‌های مفید.

 

* افزایش انرژی و پروتئین رژیم غذایی با استفاده از پودر آجیل، روغن‌های مفید، پنیر رنده شده و شیر خشک.